Het laten groeien van je bedrijf als fotograaf

Interview met Nr. 1 Trouwfotograaf van Nederland

Interview met ervaren trouwfotograaf Roy van der Wens. Roy is een prijswinnende trouwfotograaf en videograaf. Bekend van TV en YouTube.

Vrijdag 9 augustus 2024 ging ik (Martin) langs bij Roy in Eindhoven voor een leuk interview over hoe hij als fotograaf en ondernemer is gegroeid tot één van de bekendste trouwfotografen van Nederland.

Martin: Roy, bedankt en leuk dat ik hier vandaag bij je mag langskomen in jouw studio in Eindhoven. Ik heb me voor dit interview uiteraard verdiept in wat je doet en het werk dat je maakt. En dan valt mij direct op dat je online op veel verschillende platformen zichtbaar bent. Je hebt een groot bereik en je agenda zit vol met opdrachten. Inspirerend voor veel fotografen!

Martin: Wat me opvalt is dat je bijna 90 reviews hebt verzameld op Google, en allemaal met een score van 5 sterren. Als fotograaf zoveel reviews verzamelen is knap, maar allemaal met de hoogste beoordeling laat zien dat je iets doet wat gewaardeerd wordt. Je bent dan ook niet voor niets meerdere keren uitgeroepen tot beste trouwfotograaf van Nederland.

Martin: Dit zegt mij dat ik vandaag op de goede plek zit en ook dat ik ervan overtuigd ben dat dit interview voor veel fotografen interessant zal zijn. Het doel van dit interview is dat andere fotografen meer te weten komen over jouw ondernemers reis en jouw visie en ervaring op het thema: Het laten groeien van je bedrijf als fotograaf.

Roy: Ja, leuk! Dit is een onderwerp waar ik uren over kan vertellen. Ik heb hierover ook vaker een lezing mogen geven. Ik ben me heel bewust dat je als fotograaf jezelf niet alleen als fotograaf moet zien, maar ook als ondernemer. En dat is iets waar volgens mij veel fotografen onvoldoende mee bezig zijn. Fotografen zijn over het algemeen heel creatief maar minder commercieel.

Ik zit bijvoorbeeld in een groep van Canon, “Beste influencers van Nederland”. In deze groep zitten allerlei soorten fotografen, echt hele goede fotografen met allemaal een eigen specialisme. Hier worden hele mooie dingen gemaakt door top fotografen, maar ook hier zie je verschil in hoe fotografen, commercieel kijken naar hun werk en business.

Maar als je niet bezig bent met hoe je jezelf en je werk kunt verkopen, is het erg lastig om gevonden te worden door de juiste opdrachtgevers. Je moet als fotograaf wel onder de aandacht zien te komen bij het bedrijf of die gene die zoekt naar jouw diensten en stijl als fotograaf. Daar zit voor veel fotografen het probleem.

"Veel fotografen hebben hun passie voor het vak omgezet in een bedrijf. Hierdoor beschouwen ze zichzelf wellicht niet als ondernemer, terwijl groeien als fotograaf vaak zit in het runnen van een bedrijf."

– Roy van der Wens

Fotografen starten vanuit hobby en passie

Martin: Herkenbaar inderdaad. Ik zie veel fotografen starten met hun bedrijf vanuit hobby of passie en dan te lang struggelen met het opbouwen van hun bedrijf en een goed inkomen verdienen uit hun werk. Veel fotografen hebben dan ook een baan naast hun fotografie opdrachten terwijl je dat in vergelijkbare branches niet ziet, zoals bij webdevelopers of vormgevers.

Roy: Developers en vormgevers vallen inderdaad in dezelfde creatieve hoek als fotografen, en zijn erg goed in wat ze doen maar hun eigen potentie verkopen en omzetten naar een goed inkomen is voor de meeste creatieve ondernemers een valkuil.

Martin: Gek, eigenlijk. Het laten groeien van je bedrijf draait dan niet eens zo zeer om de kwaliteit van het werk of je portfolio, maar om marketing en sales?

Roy: Als fotograaf moet je uiteindelijk altijd naar jezelf kijken, niet naar een ander. Ik heb trouwens ook niet gekeken naar je voorbereiding van de vragen omdat je dan het meest echte verhaal kunt vertellen.

Martin: Mooi! Voordat ik wil weten hoe jij als fotograaf met jouw bedrijf bent begonnen, ben ik benieuwd hoe zie jij jezelf? Zie jij jezelf meer als ondernemer of als fotograaf?

Roy: Dan zou ik nu zeggen, Ondernemer. Mijn identiteit is fotograaf, ik kijk altijd als fotograaf. Ik kan dat ook niet uitzetten, dit zit in mij. Ik kijk altijd door een kader naar de wereld. Maar creativiteit verkoopt niks, daar wordt je niet rijk van daar kun je niet van bestaan. Commercieel denken, dus ondernemend denken dat maakt je succesvol. Kijk naar Joseph Klibansky, de kunstenaar. Zijn beelden zie je bijvoorbeeld ook bij Lowlands. Hij is continue bezig om gezien te worden en heeft zijn kunst commercieel gemaakt.

Als fotograaf moet je dan ook streven naar het zijn van een creatieve ondernemer. Denk commercieel.

Waarom ga je niet iets met fotograferen doen?

Martin: Want hoe is dat bij jou begonnen? Als je helemaal teruggaat naar jouw eerste stappen als fotograaf en als ondernemer? Kun je eens helemaal bij het begin beginnen? Ben jij als fotograaf begonnen vanuit hobby?

Roy: Nou, in 2008 wat ik op reis met vrienden in America en wij sliepen met z’n alle in één groot bed, lekker goedkoop. Maar ik kon niet slapen. Midden in de nacht lag ik wakker, die gasten lagen allemaal te snurken. Dus ik ben uit bed gegaan, naar buiten gaan wandelen. We zaten op een mooie plek langs de kust en daar lag een boomstam waar ik op ben gaan zitten.

Kijkend naar de sterren vroeg ik mij zelf hardop af “wat wil ik met mijn leven?”

Roy: Ik zat in de techniek, maar was niet blij met wat ik deed, ik vond mezelf als persoon geen fijn persoon, ik vond waar ik stond in mijn leven niet goed. En besloot, dat ik hier iets aan ging doen. Ik wilde een eigen huis kopen, dat ik echt iets zou gaan doen waar ik van hield en ik wilde heel graag een hond, een Border Collie.

Ik had veel wensen die ik allemaal ging manifesteren en voor mezelf uitspreken. En die ochtend bij het zwembad vroegen mijn vrienden waar ik vannacht was? En ik legde ze uit dat ik echt een andere richting op wilde met mijn leven en iets creatiefs wilde gaan doen. Ik ben altijd al een creatieveling geweest, op school al.

Die vrienden zeiden tegen mij, waarom ga je niet iets met die camera doen, met fotograferen? Waarom ga je daar geen studie in doen? Zelf had ik daar nooit bij stilgestaan. Ik liep wel met die camera op vakantie overal foto’s van te maken maar gewoon zoals iedereen. Je kon mij niet eens een hobby fotograaf noemen.

Maar dat heeft voor mij mijn focus bepaalt. Die reis was in september 2008, en in januari 2009 begon ik aan de Foto Academy in Rotterdam. Ik wist toen echt niks van fotograferen af. Diafragma, sluitertijd, ik wist echt niks.

In een intake vroegen ze mij waarom wil je deze opleiding gaan doen? Daar vertelde ik dat ik altijd creatief bezig ben en nooit stil sta, inmiddels weet ik ook dat dit ADHD is. Maar dat wist ik toen nog niet. Ik denk echt in beelden, heb een fotografisch geheugen en wat ik zie sla ik op. Teksten schrijf kan ik niet, maar in beeld ben ik heel sterk.

Foto Academy in Rotterdam

Roy: Op deze opleiding heb ik echt alles geleerd over fotografie. Van camera obscura. Dus een doos met een gat erin en een achtergrond belichten, want dat is fotografie. Een lichtbundel maken en dan ergens op inbranden. Tot analoge camera’s, waar ik mee gewerkt hebt. Het leren werken met allerlei technische camera’s. En ik wilde deze techniek leren om de emotie uit mijzelf te krijgen.

Ik maakte mijn opleiding niet af

Roy: Toch ben ik met deze opleiding na 3,5 jaar gestopt en heb ik mijn diploma niet gehaald. Ik kwam in conflict met de commissie die mijn werk beoordeelde. Ik was mij aan het specialiseren als fashion fotograaf en mijn werk werd gepubliceerd in de Vogue Italia, maar volgens de commissie waren mijn foto’s niet fashion genoeg. Ik ben hierover in gesprek geweest, maar vond de onderbouwing van de commissie niet sterk en begreep het gewoon niet. Ik wil mijn eigen identiteit kunnen ontwikkelen als fotograaf en niet dingen doen waar ik niet achter sta. Ik ga geen arts worden, ik beoefen een creatief vak?

Dus ik dacht bij mezelf, ik heb alles geleerd wat ik wilde leren, en stopte met de opleiding. Ondanks dat ik nog maar een half jaar moest tot aan het diploma. Ik wil geen censuur op mijn creativiteit, ik wil vrij kunnen denken.

"En toen kwam ik er al snel achter hoe moeilijk het is om jezelf te verkopen en om leuke opdrachten te werven."

– Roy van der Wens

Leren ondernemen

Roy: Het ondernemende zat nog niet zo in mij, ik wist wel wat ik wilde en was soms te eigenwijs, maar ik kon goed omgaan met kritiek en leerde snel. Omgaan met kritiek is ook iets dat ik in de opleiding leerde, je krijgt veel kritiek op je werk. Dat vind ik goed, je moet kritisch zijn en zeggen wat je vind maar het moet gegrond en onderbouwd zijn.

Martin: Het was duidelijk dat je als fotograaf aan de slag wilde gaan, toen ben je op een geven moment je gaan inschrijven bij de kamer van koophandel, denk ik?

Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Roy: Ja, ik heb me ingeschreven en ben als fashion fotograaf aan de slag gegaan. En daar heb ik echt alles verkeerd gedaan, wat je als fotograaf verkeerd kunt doen. Dat is een enorme struggle geweest. Ik verdiende veel te weinig. Eerst ga je modellenbureau’s benaderen om test shoots te doen, daar leerde ik als fotograaf om mensen op hun gemak te stellen. Op een gegeven moment ging ik wat klussen doen voor merken, maar het koste erg veel energie en tijd. Dit werkte niet voor mij, ik kon mijn creativiteit hier niet in kwijt. Ik had er ondertussen ook een baan bij, het ging zelfs zo slecht dat op een gegeven moment er een deurwaarder op de stoep stond. Het ging gelukkig om een kleine rekening, maar dat was voor mij een besef moment. Ik moet iets veranderen.

Ondertussen hadden mijn vrienden allemaal al een mooie baan, en vroegen zich af of ik niet beter iets anders kon gaan doen. Maar dat wilde ik juist niet, ik vond dat ik echt mooie foto’s maakte en besefte dat ik als fotograaf wilde werken, maar er moest financieel iets veranderen.

Toen ben ik naar mijn baas gegaan en heb ik met hem hierover gesproken. Hij stelde voor dat hij mij ging helpen bij het ondernemen. Hier heb ik heel veel van geleerd en ben hierdoor echt anders gaan denken. Ik was continue bezig met wat wil ik laten zien, maar ik moest laten zien wat mijn klanten wilde zien. Alleen dan gaan klanten van je kopen.

Toen tijdens deze periode een vriend van mij ging trouwen, hij kende mijn fotografie stijl, vroeg hij mij of ik zijn bruiloft wilde fotograferen. Dit sloeg aan, en hieruit kwamen meer aanvragen via via en ik merkte dat ik hier enthousiast van werd en de waardering voor mijn werk kreeg. Veel leuker dan in de fashion industrie.

Dus het is voor mij een heel natuurlijk proces geweest waar ik door te doen in gegroeid ben. Dit was rond mijn 30e dat ik besloot mij echt te richten op bruidsfotografie en vanaf toen ben ik het ook onder mijn eigen personal brand gaan communiceren. Geen bedrijfsnaam. Gewoon mijn eigen naam gebruiken, dan voelde voor mij het beste.

Ik heb mijn hele communicatie en website veranderd en gericht op bruidsfotografie. Ik had toen nog niet een groot portfolio, dus hierin moest ik op de website een beetje creatief omgaan met bewerkingen van dezelfde bruiloft alsof het leek dat het meerdere opdrachten waren. Aan de slag om portfolio op te bouwen.

Jezelf als fotograaf positioneren

Martin: Je had toen je de switch maakte om je te specialiseren in bruidsfotografie nog geen kennis van sales en marketing, toch? Het maken buyer persona’s, een goede pitch schrijven voor je doelgroep of het maken van een marketing plan had je allemaal nog nooit gedaan. Hoe maakte je hierin dan keuzes?

Roy: Nee, klopt. Ik had natuurlijk al wel wat ervaring en inzichten gekregen van mijn oude baas, en ben hiermee zelf aan de slag gegaan. Ik vraag me altijd af wie, wat, waarom en hoe.

Ik vraag me altijd af wie, wat, waarom en hoe

Roy: Een mooi voorbeeld van het toepassen van de wie, wat, waarom en hoe is: Waarom hangen fotografen een trouwjurk in de boom? Als je daar de wie, wat, waarom en hoe op toepast dan slaat dit helemaal nergens op. Die jurk hoort niet in een boom te hangen.

Zo moet je als fotograaf veel dingen zelf uitzoeken. Zo heb ik voor mezelf de FDPO bedacht. Dus F, wat is mijn functie? Ik ben trouwfotograaf. D, Doelgroep? Bruidsparen. P, Probleem? Mensen vinden het poseren ongemakkelijk. De O, Oplossing is ik laat iedereen eruit zien als een super model zonder dat ze poseren.

Vraag maar eens aan mensen om je heen, wat ze doen? Een hele korte duidelijk pitch voor jezelf is super belangrijk in het verkopen van je dienst als fotograaf.

Martin: Ik denk dat veel fotografen zich hierin herkennen, hoe jij als fotograaf in het ondernemerschap gegroeid bent. Je moet als fotograaf creatief zijn en zelfs een bepaalde vorm van perfectionisme hebben, maar om een goede fotograaf te zijn moet je ook ondernemend en uniek zijn.

Roy: Creativiteit moet in je zitten als fotograaf, anders was je al lang iets anders gaan doen. Dus ga als fotograaf nou eens bezig met jouw identiteit bepalen en jezelf verkopen. Maak de etalage van je winkel. Dat is voor mijzelf ook een proces geweest, maar ik ben hier steeds dieper over gaan nadenken. Blijf nadenken over voor wie je iets doet en waarom en waar je onderscheidend in bent.

Personal branding als fotograaf

Martin: Je hebt ervoor gekozen om jezelf persoonlijk te positioneren met een eigen personal brand, onder je eigen naam. Maar volgens mij heb je ook ondersteuning in je bedrijf van medewerkers? Zijn er dingen die je perse zelf wilt doen of dingen die je graag uitbesteed?

Roy: Klopt, ik ben iemand die zelf graag controle heeft in de dingen die ik doe, maar op een gegeven moment gaat dat niet meer. Dus betreft marketing en content maken, maar ook het afhandelen van aanvragen via mail of contact met locaties heb ik ondersteuning in. Of in de voorbereiding van een shoot. Ik heb hiervoor een klein team waarmee ik samenwerk.

Auteur- en portretrecht

Roy: Waar mijn team zich ook mee bezig houd en waar ik heel erg op hamer is auteur- en portretrecht dat wordt zo vaak (per ongeluk) misbruikt. Daar houd ik niet van. Want het creëert allemaal problemen. Dus alle mensen die van mij foto’s krijgen ontvangen een document waarin we heel simpel uitleggen wat dit inhoud en dat de foto’s van het bruidspaar niet van hun zijn. Het bruidspaar krijgt als opdrachtgever een kopie van de foto’s die ze gekocht hebben van mij, maar de eigenaar is de fotograaf. Dat is altijd zo. De fotograaf heeft de originele bron bestanden. Tenzij de fotograaf een contract heeft waarin staat, ik geef mijn ruwe bestanden aan het bruidspaar en die zijn van hun. Maar dat doet geen één fotograaf denk ik en is ook niet wenselijk.

Dat betekend ook helemaal niet dat je niks mag doen met de foto’s. Sharing is caring. Maar als fotograaf wil ik niet dat er foto’s online staan of ergens gebruikt worden in verkeerde versies of bepaalde uitsneden van foto’s.

Bouwen aan een team

Martin: Gaaf ook om als fotograaf/ondernemer een team te bouwen, zijn deze mensen in loondienst?

Roy: Nee, het zijn allemaal langdurige samenwerkingen en op basis van elkaar werk gunnen.

Martin: Hoeveel uur per week ben je dan zelf nog aan het werk? Maak je lange dagen?

Roy: In mijn beleving 40uur per week, maar volgens Jennifer (Vrouw van Roy) zeker het dubbele. Nou heb ik het geluk dat Jennifer hier heel begripvol in is. En ik denk ook dat je als ondernemer een partner moet hebben die snapt dat je altijd aan staat. Heb je passie voor wat je aan het ondernemen bent, dan voelt het ook niet als werken.

Het voordeel van ondernemen is ook dat je flexibel bent in je dagindeling. Vanmiddag om twee uur komt mijn moeder en dan gaan we even gezellig in de tuin zitten, maar dan ga ik vanavond nog even werken.

In het hoogseizoen maak ik ook wel langere dagen en heb ik soms weken van 80 uur. Belangrijk vind ik dat elke bruiloft na 4 dagen klaar is. Als ik in het weekend twee bruiloften heb gefotografeerd, is op dinsdag uiterlijk woensdag alles klaar.

Meer dan 40 uur per week

Martin: Het lijkt mij inderdaad dat Jennifer dichterbij de waarheid zit en dat je toch snel 60 uur per week werkt, dat is toch iets wat je bij veel ondernemers ziet. Maak je hier dan voor jezelf ook een onderscheid in qua uren voor het shooten en bijkomende uren? Heb je dit voor jezelf inzichtelijk?

Roy: Vroeger heb ik jaren gehad dat ik 80 shoots in een jaar deed en dan doe ik al het editen ook zelf. Dit is ook iets dat ik niet wil uitbesteden. Het editen uitbesteden aan iemand anders geeft een ander resultaat, het is een stukje persoonlijkheid wat je aan de foto’s geeft. Omdat mensen kiezen voor mij als fotograaf en voor mijn stijl, wil ik het ook zelf editen. Iemand anders kijkt en ziet niet wat ik zie.

Een gemiddelde bruiloft fotograferen, ben ik 12-13 uur aanwezig voor de shoot. Tel er nog 2-3 uur reistijd bij op dan zit je al op een 16 uur op een dag.

Hybride foto en video

Martin: Wat uniek is in jouw werkwijze is dat je ook zelf video en foto’s tegelijk op een dag maakt, toch?

Roy: Klopt, in Nederland zijn er nog niet veel die dit doen. Ik heb twee high end camera’s van Canon de R5, Canon heeft mij ook geholpen bij het anders programmeren van de camera. Omdat ik snel wil kunnen schakelen tussen 4k video en foto en daarmee soms echt het uiterste van de camera vraag.

Martin: Je maakt tijdens het vastleggen van een bruiloft lange dagen, dat is ook fysiek zwaar. Je moet op zo’n dag continue aan staan omdat je de mooie momenten niet wilt missen en dan ook in je hoofd moet je erg snel kunnen schakelen tussen het maken van dit is mooi op video of dit moment wil ik vastleggen als foto. Hoe doe je dat?

Roy: Dat is echt het voordeel van mijn ADHD, ik heb tijdens het shooten een hyperfocus, terwijl in een gesprek is het voor mij lastig om mij te focussen. Het is ook een stukje techniek, ik maak geen gebruik van zoomlenzen. Ik loop altijd zelf naar voren of naar achteren om het perfecte beeld te krijgen.

Ik maak geen gebruik van zoomlenzen tijdens een trouw fotoshoot

Roy: Ik heb hierover ook op YouTube een speciale video gemaakt waarom ik vind dat je als bruidsfotograaf geen zoomlens moet gebruiken.

Fotograferen en video maken door elkaar gaat mij heel natuurlijk af. Ik vind dit erg fijn werken en helpt bij het zo goed mogelijk vastleggen van de momenten.

Martin: Hoe zie jij je bedrijf over een paar jaar? Laat zeggen 5 jaar vanaf nu?

Roy: Ik denk niet in jaren, tijd is relatief, maar meer in wat wil ik manifesteren. En dan is nu voor ons een duidelijke focus: social media veel groter maken. Daarnaast wil ik exclusiever worden in het aantal bruiloften, nu doe ik nog zo’n 20 tot 25 bruiloften per jaar. Maar dat wil ik langzaam afbouwen en hierin exclusiever worden.

Via online en social media wil ik dan mij meer richten op cursussen en trainingen aanbieden op het gebied van fotograferen en ondernemen. Ik merk dat ik op dit gebied echt fotografen kan helpen bij hun business.

Samenwerkingen

Martin: Ik zag online dat je voor een grote webshop cameranu.nl portfolio reviews doet waarbij je vanuit jouw ervaring en kijk feedback geeft op ingestuurde foto’s. Hoe is zo’n samenwerking ontstaan? Ben je hiervoor gevraagd?

Roy: Oh, dat is al een lange tijd terug geweest. Ik weet eigenlijk niet meer hoe dit is ontstaan. Ik denk dat ik toen via Instagram een DM heb ontvangen hiervoor waardoor het eerste contact is ontstaan.

Martin: Dus eigenlijk door een goede online zichtbaarheid en sterk portfolio, dat mensen je weten te vinden.

Naamsbekendheid en netwerk opbouwen

Martin: Naast dat je veel tijd besteed aan online, bouw je ook nog op andere manieren aan jouw netwerk?

Roy: Nee, ik doe eigenlijk nooit iets aan netwerkborrels of dergelijke. Op een bruiloft zelf of als ik ergens aan het werk ben, spreek ik veel mensen. Wanneer mensen dan de foto’s van de trouwerij zien, komen hieruit nieuwe aanvragen. Ik ben dus wel bewust bezig met de juiste mensen spreken die misschien zelf binnenkort ook gaan trouwen.

Maar voor het werven van aanvragen ben ik wat dat betreft echt heel online minded en heb niks met netwerkborrels of andere vormen van netwerk bijeenkomsten. Dit is denk ik iets van vroeger.

Martin: Ik merk dat veel startende fotografen er tegenaan lopen dat ze in het begin online nog nauwelijks zichtbaarheid hebben. En het opbouwen van een online bereik en netwerk is een strategie voor de lange termijn. Wat zou je als fotograaf moeten doen om op de korte termijn opdrachten te krijgen en portfolio op te bouwen?

Tips voor startende fotografen

Roy: Ik vind sowieso dat je ook als starter moet zorgen voor een goede etalage. Laat zien wat je verkoop. Dus hierbij hoort ook een eigen website en in ieder geval de social kanalen zoals Instagram.

Begin met het duidelijk laten zien van wat je te bieden hebt. Je moet wel een niche kiezen, je wilt uniek zijn. Wat is uniek aan jou als fotograaf en jouw stijl? Omschrijf ook waarom mensen voor jou moeten kiezen. Hier moet je diep over nadenken. Bedenk drie dingen en verwerk deze in jouw online persoon/identiteit. Als je hierin keuzes heb gemaakt ga je zorgen dat je een portfolio opbouwt. Heb je nog geen klanten dan ga je acceneren, dan ga je mensen benaderen om een shoot te doen.

Zorg dat in iedergeval je eerste 9 posts op Instagram laten zien wat jouw stijl is. Je moet hierin dus wel duidelijk kiezen. Alles laten zien, is niemand aanspreken. Ga mensen zoeken die doen wat jij graag wilt doen. En kijk wat zij goed doen, kijk wie hun klanten zijn en welke soort opdrachten. Ga deze mensen online liken en reageer op berichten van anderen. Ga contact maken met deze mensen en zo dus ook met jouw doelgroep.

Als je op deze manier consistent een langere tijd werkt, kun je in één jaar de juiste klanten bereiken, je moet alleen precies weten wat je moet doen. Dat is hoe ik het zal aanpakken als ik nu opnieuw zou moeten beginnen.

Zie als fotograaf/ondernemer jouw online aanwezigheid echt als je eigen winkel. Je moet daar tijd en aandacht in stoppen anders gaat de winkel niet draaien. Je business is daar op verschillende kanalen. Jouw klanten zitten op Youtube, LinkedIn, Instagram, tiktok en nog veel meer platformen.

Tarieven

Martin: Je hebt op jouw website royvanderwens.com ook een hele duidelijke tool ontwikkeld, op de pagina tarieven. Hiermee kunnen mensen eenvoudig berekenen wat hun wensen en fotoshoot gaat kosten.

Roy: Klopt, ik geloof heel erg in transparantie. Wat is het meest irritante op een website als je iets wilt kopen? Precies als je niets over de mogelijkheden of kosten kunt vinden. Ik wil dat zelf ook gewoon snel kunnen zien. Ik wil weten wat iemand voor mij kan betekenen wat het kost. Gewoon heel duidelijk en open zijn.

Daarmee tackel je ook het aantal contactmomenten die tot niks lijden, mensen in een kennismakingsgesprek nog overtuigen van de kosten en vertellen over wat ik allemaal kan aanbieden kost veel tijd.

Prijscalculator voor fotografen

Het is een Nederlands bedrijf die deze prijscalculator heeft gemaakt. convertcalculator.com, ik vind dit een erg fijn systeem. Je kunt de opbouw en stappen zelf inrichten en aanpassen. Je moet wel een beetje technisch zijn met html, maar je kunt hier vrij mee uit de voeten en hiermee eenvoudig een calculator op je eigen website inladen.

Kies een duidelijke doelgroep en niche

Martin: Jij hebt een hele duidelijke doelgroep, want je doet alleen bruiloften dus hiermee richt je jezelf op bruidsparen en steeds meer ook Nederlandse bruidsparen in het buitenland. Ook qua kosten zit je bij jou als snel rond de €5.000 voor een shoot. Ik denk dat hierdoor al veel bruiloften en bruidsparen afvallen. Heb je jouw doelgroep als persona uitgeschreven voor jezelf om jouw doelgroep goed te begrijpen?

Roy: Klopt, mijn positionering trekt de juiste mensen en doelgroep aan. Veel van mijn klanten zijn ondernemend omdat het bedrag dat ik kost, is gewoon hoger dan gemiddeld. En qua leeftijd zijn het mensen in de 25-35 maar ook ouder. Zij zijn al iets verder in het leven en geven dan ook meer uit aan een bruiloft. En een fotograaf is op zo’n dag essentieel.

Als fotograaf ben je namelijk de brug tussen die mooiste dag van iemands leven en het herbeleven van die dag. Ik neem je als fotograaf echt terug naar het moment op die dag.

Maar inderdaad niet iedereen kan die €5.000 betalen. Met elke klant heb ik dan ook vooraf een kennismaking vanuit hun en vanuit mij. En kijken we of de wensen en mijn werkwijze en manier van editen bij elkaar past. Ik moet niet teveel censuur op mijn creativiteit hebben en de manier waarop ik werk.

Ik heb ook altijd een informele manier van communiceren met zowel het bruidspaar als de gasten op zo’n dag.

Trouwfotoshoot's in het buitenland

Martin: Wat is de meest bijzondere opdracht die je is bijgebleven?

Roy: Mijn grootste opdracht ooit is een hele excentrieke bruiloft van een Nederlands Bruidspaar in Barcelona. Trouwlocatie was het Spaanse kasteel Castell d’Emporda van B&B vol liefde eigenaar Albert Diks. Dat was een hele luxe locatie en bruiloft in het buitenland. Erg gaaf om bij te zijn als fotograaf.

Content in het Nederlands en Engels

Martin: Ik zie dat je online zowel in het Nederlands als Engels content maakt. Waarom heb je ook voor het engels gekozen?

Roy: Ik maak de meeste content tegenwoordig in het Engels, heel simpel dit geeft meer bereik en ook met het oog op onze focus de komende periode. In Nederland heb je ook engelstalige bruidsparen die mij als fotograaf inschakelen voor een bruiloft in het buitenland.

Martin: Heb je nog belangrijke lessen voor fotografen die aan hun business bouwen?

Roy: Verkoop niet wat je wilt laten zien, maar verkoop wat jou klant wilt zien en beleven. Zie volgers op jouw kanaal en bezoekers op jouw website ook als een klant. Maak beelden op jouw manier met de focus op wat jouw klant wilt zien. En wees creatief op jouw vlak, maar kies wel een duidelijke richting, waar je voor hebt gekozen is iets waar je enthousiast van wordt en waar je energie van krijgt. Ik geloof niet in een allround fotograaf.

Bedankt voor deze waardevolle tips, Roy!

Martin: Bedankt voor het delen van jouw reis als fotograaf/ondernemer. Ik denk dat er voor veel fotografen die hun bedrijf willen laten groeien lessen en inspiratie valt te te halen uit dit interview. Het draait niet alleen om creativiteit, talent, passie en een goed portfolio, maar ook om duidelijke keuzes maken en je bewust zijn als fotograaf van het ondernemerschap en tijd besteden aan marketing.

Profiel van Roy bekijken?