Fotografie award verdienen als fotograaf

Ben jij de volgende ‘award winning fotograaf’? Awards zijn een erkenning van je harde werk als fotograaf.

Meedoen aan een fotowedstrijd

In Nederland maar ook internationaal zijn er verschillende fotografie awards waar je aan kunt deelnemen. Denk jij erover om mee te doen aan wedstrijden voor een felbegeerde foto award? Lees wat het winnen van een award voor jou als fotograaf kan betekenen. Hoe kun je hiervan profiteren en hoe kun je het gebruiken in jouw marketing? Welke awards zijn er allemaal op het gebied van fotografie?

Inzetten als marketingstrategie

Als ervaren fotograaf heb je voor jezelf wel een goed zicht op waar je staat ten opzichte van andere fotografen en hoe goed jouw foto’s zijn. Je weet op welk niveau je ongeveer zit en waar je verbeterpunten liggen. Misschien ben je ook nog niet op dit punt en weet je nog niet in welke genre en fotografiestijl jij jezelf verder wilt ontwikkelen. Bijvoorbeeld bruidsfotografie, portretfotografie of bedrijfsfotografie. Waar je als fotograaf ook staat in jouw carrière, in de huidige tijd en online concurrentie is kwaliteit, ervaring en een duidelijk focus essentieel. Ben je al wat verder met jouw marketing als fotograaf, dan heb je vast gehoord van Social Proof. Het winnen van een Award in een specifieke niche, is hierin een mooie extra onderscheiding ten opzichte van jouw concurrentie.

Wat is social proof?

Sociaal Proof is een psychologisch fenomeen waarbij mensen naar meningen en acties van anderen kijken voor advies over hoe ze zich in een bepaalde situatie moeten gedragen. Mensen zijn geneigd eerder iets te doen of gaan doen als een ander heeft laten zien dat dit werkt of leuk is. Social Proof is eigenlijk het bewijs dat anderen hetzelfde denkt over het werk van een fotograaf als dat jij dit doet. Met name online reviews en social media worden veel ingezet hiervoor. Het aantal likes of views wat je krijgt op een foto, laten immers zien of de foto het waard is om gedeeld te worden.

Het vermelden van een Award zal hierdoor dan ook positief bijdrage aan jouw online marketing als fotograaf.

Nu we wat meer informatie hebben gegeven over wat social proof is, zullen we de voor- en nadelen van social proof toelichten.

Meedoen aan een Award

Social Proof inzetten als fotograaf is dus sowieso goed voor het werven van nieuwe opdrachten. Maar is het echt van waarde om te ontdekken waar jij staat als fotograaf? Dit kan zeker. Maar momenteel zijn er steeds meer en meer fotografie awards waardoor het lijkt alsof iedere goede fotograaf op een bepaald gebied of regio wel een award gewonnen heeft. Op het moment dat de likes en opmerkingen via Social Media komen, is het wellicht verstandig om jezelf nog eens af te vragen hoeveel deze likes betekenen. Het wordt een ander verhaal als je foto’s likes of opmerkingen ontvangen van andere ervaren fotografen.

Laat je niet ontmoedigen

Ook is het van belang om mee te wegen dat goede online marketing van grote invloed is op het aantal volgers en likes. Mensen zijn immers geneigd om een pagina die al door velen gevolgd wordt, eerder te gaan volgen dan een pagina met slechts enkele volgers. Hoogstwaarschijnlijk is de kans dat een pagina met weinig volgers in je feed naar voren komt ook laag. Dat iemand veel likes heeft en jij slechts een paar, hoeft dus niet per definitie te betekenen dat jouw foto niet goed is en die van een ander wel.

In Nederland zijn er verschillende fotografie awards waar je als fotograaf aan mee kunt doen

Awards in je voordeel gebruiken

Door te vermelden dat je een award gewonnen hebt, zullen mensen sneller geneigd zijn je foto’s te delen, taggen en liken. Hierdoor zul je meer naamsbekendheid als fotograaf krijgen. Wellicht wordt er zelfs in de wereld van de fotografie over je gesproken. En dat is natuurlijk iets dat je wilt gebruiken in je voordeel.

Je eigen stijl

Wees vooral niet bang om je eigen stijl en werkwijze te ontwikkelen. Zoek je eigen manier, je eigen kwaliteiten als het gaat om fotografie. Juist door jezelf te onderscheiden van de hypes en de massa, kun je laten zien dat jij een professionele fotograaf bent. En dat kan alleen als je op zoek gaat naar je eigen stijl. Ja, daarin is het heel goed mogelijk om middels een fotowedstrijd en award te kijken of jouw fotografiestijl anderen ook aanspreekt, maar laat je er vooral niet door leiden.

Fotografie Awards

Een award winnen kan iets zijn om naar toe te streven. Het is een stukje erkenning op je werk als fotograaf en zorgt er ook voor dat je mee kan doen aan internationale tentoonstellingen wat weer meer naamsbekendheid genereert.

De Foam Paul Huf Award

De Foam Paul Huf Award is een internationale prijs voor fotografie. Tot 2020 was er een leeftijdscriterium voor deze award, namelijk tot 35 jaar oud. Voor de award worden er 20 fotografen van over de hele wereld aangesteld die weer enkele nominaties mogen doen. Er zijn dan ook andere criteria om mee te kunnen doen: de fotograaf moet minder dan 20 jaar actief zijn en moet erkenning hebben gekregen voor het werk met minimaal één internationale tentoonstelling en een boekpublicatie. Geen gemakkelijke award voor beginners dus. De prijs is, naast een geldbedrag, een solotentoonstelling in het Foam fotografiemuseum.

LensCulture Art Photography Awards

Net als de Foam Paul Huf Award, is ook deze award een internationale award. In tegenstelling tot de Foam Award, zijn er voor de LensCulture award geen criteria of limieten. Het enige criterium is dat door middel van de foto een duidelijke creatieve visie zichtbaar is. Naast geldprijzen die er te winnen zijn, doen de winnaars mee aan de tentoonstelling tijdens ‘Photo London’ en krijgen de winnaars in de categorie series een solo tentoonstelling. Photo London is één van de belangrijkste internationale fotobeurzen.

World Press Photo Contest

Ben jij een professionele fotograaf op het gebied van journalistiek en/of documentaire, dan is dit de wedstrijd voor jou. Deze wedstrijd is bedoeld voor fotojournalistiek en documentairefotografie en is internationaal. Er is een verdeling gemaakt in zes regio’s. Voor elke regio kan werk ingediend worden binnen vier categorieën: singles (één foto), verhalen (3-10 foto’s), langlopende projecten (project rond één thema met 24-30 foto’s) en open format (bijvoorbeeld veelluiken en collages; een mix van verhalende fotografie).

Conclusie

Social Proof is het concept dat mensen de neiging hebben om te vertrouwen op de acties en meningen van anderen om te bepalen wat correct of gepast gedrag is. Sociaal Proof wordt vaak gebruikt als marketingstrategie, waarbij bedrijven positieve recensies of aanbevelingen van tevreden klanten presenteren om nieuwe klanten te beïnvloeden om een ​​aankoop te doen. Het meedoen aan een fotowedstrijd en het vermelden van jouw behaalde Award kan als fotograaf veel voordeel hebben en je naamsbekendheid vergroten. Het blijft goed om bewust te blijven van het feit dat een Award niet alles hoeft te zeggen over hoe goed je werk als fotograaf is. Het is vooral van belang dat je een eigen stijl ontwikkelt, kenmerkend voor je fotografie. Het meedoen aan een fotowedstrijd kan je helpen in het zoeken naar je kwaliteiten en verbeterpunten als fotograaf. Er zijn verschillende awards voor fotografie, de één is moeilijker om aan mee te doen dan de ander. Focus je op je eigen stijl en besluit vanuit daar welke award geschikt is voor jou om mee te doen.