Een goede bedrijfsreportage is nog altijd één van de sterkste content die je als bedrijf kunt inzetten. Het laat zien wie je bent, wat je doet en waar je als organisatie voor staat. Toch is het in de praktijk lastig om een passende, unieke en echt goede zakelijke fotoshoot te organiseren. Foto’s die niet passen bij de uitstraling van je merk, te weinig bruikbare beelden of een fotograaf die vooral “plaatjes maakt” in plaats van foto’s die jouw product, dienst, cultuur of verhaal goed overbrengen.
Benieuwd waar je op moet letten als je een fotograaf voor een bedrijfsreportage kiest? Hoe organiseer je een goede fotoshoot en vind je een fotograaf die past bij jouw opdracht?
Plaats gratis jouw wensen/opdracht voor een bedrijfsreportage op fotografen.nl en vind eenvoudig de beste fotograaf voor jouw opdracht.
Opdracht plaatsenEen goede bedrijfsreportage is méér dan even een goede fotocamera meenemen naar kantoor. Het draait om het overbrengen van jouw verhaal, product of dienst. De vertaling van jouw bedrijfscultuur, processen en mensen naar unieke en aansprekende foto’s.
Keuze voor prijs in plaats van kwaliteit
Bespaar niet op tijd of kosten. Daardoor krijg je foto’s die zakelijk ogen, maar niet jouw boodschap overbrengen.
Fotograaf met niet de juiste ervaring voor jouw opdracht
Wat aanspreekt qua beelden in de horeca werkt niet voor een technische fabriek, of voor een sportschool of voor op kantoor.
Geen duidelijke voorbereiding of duidelijk doel vooraf
Geen duidelijke scenario’s of shots voor consistente beelden. Zeker niet als je regelmatig aanvullende foto’s wilt laten maken.
Te weinig overleg met marketing of HR
Waardoor foto’s vaak niet passen bij de website of overige branding/bedrijfsuitingen.
1. Kijk niet alleen naar de kosten en benodigde tijd. Vraag naar het uurtarief, maar vooral het portfolio van eerdere bedrijfsreportages. Let op een goede klik met de fotograaf, interesse en consistentie in werk en stijl en bespreek jouw merkwaarden.
2. Focus op storytelling en stijl, een bedrijfsreportage moet jouw bedrijf overbrengen. Veel bedrijven kiezen een fotograaf zonder te kijken of zijn/haar stijl past bij hun bedrijf. Kies een fotograaf waarvan je denkt: Ja, dit zijn beelden die ook óns bedrijf zouden kunnen representeren.
3. Een goede intake/stategie vooraf. Een fotograaf die met één vraag begint “Wat heb je nodig?” is belangrijker dan je denkt. Een goede fotograaf stelt vragen over jouw doelgroep, doel van de beelden, gebruik (website, social, HR, print) gewenste sfeer kleding locatie-uitdagingen. Zonder intake is de kans groot op miscommunicatie.
4. Bespreek met de fotograaf zijn/haar ervaring in jullie branche of doelgroep. Het fotograferen van foto’s voor een zorginstelling vraagt andere beelden dan voor een lasbedrijf of fitnesscentrum.
5. Maak duidelijke afspraken over levering, selectie en rechten. Dit wordt nog vaak niet goed vooraf afgestemd. Waardoor het pas na de fotoshoot duidelijk wordt hoe beide partijen erover denken. Dit kan zorgen voor conflicten en teleurstelling. Om dit te voorkomen bespreek vooraf met de fotograaf het aantal foto’s, levertijd, bewerkingsstijl, licenties/gebruik van de foto’s. Je wilt als bedrijf het liefst een goede samenwerking met een fotograaf die ook voor de volgende fotoshoot in dezelfde stijl nieuwe foto’s kan maken.
6. Vraag de fotograaf om een shotlist. Samen vooraf duidelijk bespreken welke beelden er nodig zijn of gemaakt moeten worden. Bijvoorbeeld, werkprocessen die je wilt overbrengen, teamfoto’s, producten of machines, welke detailshots, ruimtes/sfeer. Zo weet de fotograaf ook wat er vastgelegd moet worden.
7. Bereid je medewerkers en betrokkenen goed voor. Bespreek kleding, uitstraling, houding en een duidelijke planning. Wat wel/niet in beeld mag, wat opgeruimd moet worden, wie aanwezig moeten zijn.