Jouw bedrijf onderscheiden met goede bedrijfsfotografie

Om jouw bedrijf op de juiste manier te promoten en je product of dienst te verkopen heb je onderscheidende bedrijfsfoto's nodig.

Professioneel overkomen

In een wereld waar veel beslissingen worden gemaakt op basis van visuele aspecten, is ook de manier waarop marketing wordt bedreven veranderd. Om jouw bedrijf op de juiste manier aan te prijzen bij potentiële nieuwe klanten heb je een duidelijke strategie nodig, zodat de juiste mensen jouw bedrijf weten te vinden. Een belangrijk onderdeel van deze strategie is goede bedrijfsfotografie. Hier lees je meer over wat dit precies inhoudt.

  • We vertellen over de voordelen van een professionele fotograaf
  • Tips die van pas komen wanneer je een fotograaf inhuurt
  • En de rol van bedrijfsfotografie in een grotere marketingstrategie

Wat houdt bedrijfsfotografie exact in?

Bedrijven schreeuwen om de aandacht van klanten en besteden allemaal tijd en marketingbudget aan een goede naamsbekendheid. Dat is een van de redenen waarom het belangrijk is om op te vallen. Een mooie website met daarop voldoende foto’s en/of video’s helpt daarin. Een bedrijfswebsite die alleen gebruik maakt van stockfoto’s is minder persoonlijk en zal automatisch minder tot de verbeelding spreken.

Bedrijfsfotografie houdt in dat er (professionele) foto’s worden gemaakt van hoe je bedrijf eruit ziet, de producten of diensten die je aanbiedt, maar ook foto’s van medewerkers. Als je eenmaal goede beelden hebt laten maken, kunnen deze breed worden ingezet. Dus niet alleen op je website, maar ook op je social media accounts, in brochures, mailings en meer.

Maak het persoonlijk en echt

Veel bedrijven kiezen voor het laten maken van professionele portretfoto’s in één stijl van alle werknemers. Vooral bij bedrijven in de dienstensector zie je dit vaak terug, omdat cliënten op deze manier snel een binding krijgen met de personen achter de website.

Welke voordelen biedt het inhuren van een professionele fotograaf?

Als ondernemer weet je waar je bedrijf voor staat en welke dingen je wilt laten zien om potentiële klanten te kunnen overtuigen. Een goede samenwerking met een professionele fotograaf is dan erg fijn. Door de ervaring van een fotograaf gespecialiseerd in bedrijfsfotografie kun je foto’s laten maken van hoge kwaliteit en waarmee je jouw product of dienst kunt onderscheiden van andere. Het inhuren van een ervaren fotograaf is niet alleen een investering in een databank met goede kwaliteit foto’s maar ook het proces om jouw bedrijf en verhaal in het beeld over te brengen.

Bedenk dat bij het schieten van goede bedrijfsfoto’s meer komt kijken dan het schieten van de foto’s. Interieur zal verplaatst moeten worden, de camera’s en belichting moeten op de juiste plek, mensen zullen voor een groot deel moeten poseren tijdens een shoot. Ook qua voorbereiding gaat er veel vooraf. Achteraf moeten ook de gemaakte beelden bewerkt worden en allemaal in dezelfde stijl/uitstraling als een complete reportage bij elkaar passen. Het inschakelen van een professionele fotograaf is dan erg fijn.

Bedrijfsfotografie tips

Als je serieus overweegt om professionele bedrijfsfotografie in te zetten, dan zijn er een aantal tips die we met je willen delen. Met deze tips haal je het meeste uit je investering en verklein je de kans dat de foto’s als ‘weggegooid geld’ gezien gaan worden.

Inspiratie bedrijfsfotografie


1 | Weet wie je doelgroep is

Hoewel een professionele fotograaf veel weet van wat er mogelijk is, ken jij je eigen marktsegment een stuk beter. Daarom is het belangrijk dat je bedenkt wie je wilt aanspreken met de bedrijfsfoto’s. Als onderdeel van een grotere marketingstrategie kan het ook zo zijn dat de foto’s die je wilt laten maken alleen geschikt zijn voor op social media. Ze zijn dan misschien voor een andere doelgroep, dan de foto’s die op je website zijn.

Nadat jouw wensen duidelijk af zijn gekaderd, worden deze door de fotograaf ingevuld. Deze verdeling van de taken zal voor een prettige samenwerking zorgen, zolang men niet op elkaars stoel gaat proberen te zitten.

2 | Zorg voor originele foto’s

Deze tip moet logischerwijs samen met de fotograaf worden uitgevoerd, maar is toch van belang. Als opdrachtgever dien je je ‘echte’ bedrijf te laten zien. Ga geen stockfoto’s namaken, maar wees authentiek en laat beelden zien van hoe het er aan toe gaat op de werkvloer. Hiervoor moet je open zijn, en dat is niet iets wat elk bedrijf graag doet.

3 | Luister naar de professional

Als ondernemer ben je gewend aan het zijn van ‘eigen baas’. Op de dag dat een fotograaf langskomt, is het goed om deze rol los te laten. De ervaring van deze personen zorgen voor het beste resultaat, en daar moeten de lijdende voorwerpen zich naar schikken. Uiteraard gaat een goede werkrelatie ook hand in hand met overleg.

4 | Leg een duidelijke offerte en planning vast

Voor zowel jou als opdrachtgever, als de fotograaf is het effectief om een duidelijke offerte af te spreken, en deze vervolgens uit te werken in een planning. Zeker als er sprake is van portretfotografie van alle werknemers, zal er overlegd moeten worden tussen veel verschillende personen. Een kloppende planning zorgt voor een soepel verloop van de dag(en) waarop wordt gefotografeerd.

5 | Stel doelen vast

Idealiter stel je samen met de fotograaf een aantal doelen vast, zodat het succes van de bedrijfsfotografie gemeten kan worden. Je kunt denken aan extra hits op de website, of juist meer handelingen op de website nadat de klanten zijn binnengekomen. Het kwantificeren van de impact van dit soort investeringen is lastig en niet altijd 100% betrouwbaar, maar het kan wel een graadmeter zijn.

Onderdeel van marketingstrategie

De digitalisering van de wereld heeft grote invloed gehad op hoe marketing beleefd wordt, en dus ook in hoe marketing uitgevoerd moet worden. De website van je bedrijf is het uithangbord, maar ook social media is een groot onderdeel. Op social media – zoals bijvoorbeeld Instagram – is bedrijfsfotografie zeer toepasselijk. Veel bedrijven kiezen ervoor om het onderhouden van de social media accounts uit te besteden naar speciale bureaus. Soms hebben deze bureaus zelf een fotograaf in dienst, maar vaker komt voor dat wordt verwacht dat jij de beelden in huis hebt.

Een marketingstrategie bestaat uit meerdere onderdelen, dus niet alleen een aantal foto’s op social media. Of je een succesvolle strategie hebt, kan zoals gezegd alleen worden bepaald als je van tevoren doelen hebt vastgesteld. Hoe veel nieuwe klanten wil je trekken? Met welke klantloyaliteit ben je tevreden?

Bij het ontwikkelen van een sterk en herkenbaar merk is kwaliteit en eenheid uitstralen essentieel. Consumenten zijn op zoek naar mooie visuele inhoud en daarom kan een professionele website het verschil maken tussen jou en een eventuele concurrent. De geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van een merk groeien door transparantie van de bedrijfsprocessen. De uitspraak ‘een foto zegt meer dan 1000 woorden’ is niet voor niets ooit bedacht.

Conclusie

Al met al valt te zeggen dat bedrijfsfoto’s laten maken jouw onderneming net dat beetje extra kan geven. Met professionele beelden onderscheid je je van concurrenten en geef je jouw website en social media accounts iets waardoor consumenten sneller voor jou zouden kiezen. Een investering doen in je bedrijf door een beroepsfotograaf in te huren is iets wat zich ongetwijfeld terugbetaalt. Goede content is een pijler voor het ontwikkelen van de merkwaarde van je bedrijf en je laat ermee zien dat je wilt professionaliseren.