Netwerken als fotograaf

Als fotograaf is netwerken een belangrijk onderdeel van je werk. Nieuwe contacten zorgen voor nieuwe kansen en ook om nieuwe klanten te werven.

Netwerk uitbreiden

Om goed te netwerken moet je niet alleen je vaardigheden, portfolio en enthousiasme overbrengen maar ook je eigen unieke, onderscheidende punten laten zien. Hoe doe je dit en wat zijn de beste manieren om aan je netwerk te bouwen? Is het verstandig om je aan te sluiten bij een fotoclub of lid te worden van een fotografie community?

Aansprekende website 

Een mooie portfolio website met jouw recente werk is super belangrijk. Online wordt de meeste reclame gemaakt. Ook als je mensen gesproken hebt vinden deze hun weg naar jouw website, dus een goede website is je online visitekaartje. Een sterke website heeft goede, grote foto’s en korte basis informatie. Zorg ervoor dat de basisinformatie slechts enkele zinnen bevat, zodat mensen geïnteresseerd zijn en daarna meer willen weten. Grote stukken tekst zijn niet geschikt voor een goede portfolio website en schrikt bezoekers af. Zorg er dus voor dat de website gemakkelijk is om doorheen te scrollen. Vergeet ook niet om je social media toe te voegen, zodat mensen je snel kunnen bereiken.

Een sterk portfolio

Zorg voor kwaliteit en niet kwantiteit. Als je teveel foto’s in je portfolio wilt laten zien, hebben mensen sneller de neiging om verder te zoeken. De gedachte: ‘O, nog een trouwfoto, laat maar.’ zal dan sneller voorkomen, omdat jouw bezoeker bijvoorbeeld opzoek is naar een familieportret. Het is beter om van je verschillende expertises enkele foto’s te plaatsen. Op deze manier zorg je ervoor dat mensen weten dat jij je niet alleen op bijvoorbeeld trouwfoto’s richt, maar ook andere gebieden. Kies foto’s die weergeven wat jouw stijl is, wat je unieke kijk is. Wil je zeker weten dat ook bezoekers die regelmatig je portfolio bekijken geïnteresseerd blijven, dan is het belangrijk om regelmatig je portfolio te updaten. Het hebben van een fysiek portfolio is ook belangrijk. Deze kun je meenemen naar evenementen, maar kun je ook in je studio laten liggen zodat mensen dit kunnen doorbladeren.

Gebruik social media

Er zijn verschillende social media kanalen die je kunt gebruiken om je netwerk te vergroten en meer naamsbekendheid te verkrijgen. Ook op social media is het van belang om je unieke stijl te laten zien. Wat maakt dat mensen voor jou moeten kiezen en niet voor een andere fotograaf? Als jij je netwerk op social media wilt vergroten, kan het ook helpen om te reageren op forums en op pagina’s van andere fotografen. Ook hierin is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Het is niet belangrijk om elke dag content te plaatsen en het is ook niet nodig om elke keer nieuwe content te plaatsen. Het is helemaal niet erg om een #throwback te doen naar één van je favoriete en/of meest populaire foto’s. Het zorgt er juist alleen maar voor dat mensen zich weer bewust worden van je pagina. Daarbij is het niet belangrijk om op ieder social media platform aanwezig te zijn. Het is juist beter om eerst te zorgen voor één sterke pagina, zoals Instagram.

Netwerken op evenementen

Portfolio

Hier komt je fysieke portfolio van pas. Door mee te doen met evenementen laat je zelf een stuk van je vaardigheden en mogelijkheden zien aan potentiële opdrachtgevers, maar kun je ook netwerken om nieuwe mensen te leren kennen die zich in dezelfde niche bevinden. Het uitwisselen van ideeën, tips en feedback kan je eigen werk sterker maken of zorgen voor een nieuwe kijk. Op deze manier ontwikkel jij je vaardigheden.

Eerste indruk

Sterk netwerken op een evenement doe je naast een portfolio met een geweldige eerste indruk. Zorg ervoor dat je kleding netjes is en past bij het type evenement. Weet wat je wilt zeggen en hoe je jezelf wilt promoten: wat maakt jouw foto’s uniek, op welke vakgebieden ligt je focus en wat zijn je mogelijkheden? Vergeet niet visitekaartjes mee te nemen die je kunt afgeven zodat mensen je altijd later nog kunnen opzoeken. Een goede look hoeft niet altijd in perfect nette kleding te zijn. Het kan ook iets zijn wat past bij jouw type foto’s of bij je bedrijfsuitstraling. Probeer iets unieks te vinden waardoor je opvalt in de massa! Het is belangrijk dat je kleding, maar ook je houding openheid uitstraalt: zorg ervoor dat je benaderbaar bent voor anderen.

Follow-up

Heb je interessante mensen ontmoet of is er sprake van potentiële opdrachtgevers, vergeet dan niet om een follow-up te doen. Zorg ervoor dat mensen jou specifiek in hun hoofd houden door binnen een aantal dagen contact te zoeken. Dit kan telefonisch, maar je kunt ook mailen. Laat een berichtje achter waarin je bijvoorbeeld aangeeft dat je het leuk en interessant vond dat je deze mensen hebt ontmoet, dat je verwacht iets voor elkaar te kunnen betekenen en dat je hoopt op een prettige samenwerking in de toekomst.

Meedoen aan workshops

Het meedoen aan workshops werkt eigenlijk op dezelfde manier als het meedoen aan evenementen: je leert mensen kennen in je eigen niche waarmee je ervaringen kunt delen, ideeën kunt opdoen en feedback kunt geven en ontvangen om zo jezelf verder te ontwikkelen. Een andere manier is om je aan te sluiten bij een fotoclub bij jou in de buurt. Hoe meer mensen jou leren kennen en enthousiast worden van je werk hoe sneller je netwerk zal groeien.

Onderhoud huidige contacten

Minstens zo belangrijk als het opdoen van nieuwe contacten en opdrachtgevers, is het onderhouden van je huidige contacten/netwerk. Dit is misschien niet altijd van belang als jij je focust op portretfotografie, maar wellicht werk je samen met anderen zoals bruiloft planners, digitale bureaus of grote bedrijven die met regelmaat op zoek zijn naar een fotograaf. Je wilt dan dat ze je nog een keer inhuren omdat je goed werk levert, klantvriendelijk bent en voldoet aan de verwachtingen. Dit kun je doen door na jouw opdracht om feedback of reviews te vragen en eventueel een aanbieding doen in de vorm van extra diensten. Eens in de zoveel tijd kun je jezelf bij opdrachtgevers weer onder de aandacht brengen door bijvoorbeeld een nieuwtje te delen.

Een netwerk opbouwen is niet van de ene op de andere dag bereikt. Wees geduldig en zie je netwerk gestaag groeien. Geef niet op als je niet direct grote resultaten behaald, nagenoeg iedereen zal onderaan moeten beginnen. Het belangrijkste is om geduldig te zijn, enthousiast te zijn tegenover opdrachtgevers en andere fotografen om zo jouw stempel achter te laten met jouw eigen unieke eigenschappen en kenmerken.

Conclusie

Netwerken is een essentieel onderdeel om nieuwe opdrachtgevers te werven. Er zijn verschillende mogelijkheden om te netwerken, zowel online als offline. Welke keuze voor jou het meest geschikt is, is geheel afhankelijk van je eigen voorkeur. In dit artikel hebben we zeven tips gegeven om je verder te helpen in het proces van netwerken. Wees geduldig, respectvol en zorg voor je eigen unieke kenmerken om je te onderscheiden van de massa.