Meer verkopen door goede productfoto’s

Meer verkopen met professionele productfoto’s en professionele nabewerking

Product fotograaf nodig? Je verkoopt sneller en meer met professionele en opvallende productfoto's.

Wat is productfotografie?

Productfotografie of commerciële fotografie is elke foto die wordt gemaakt voor het aantrekkelijk maken van een product om te verkopen. Bijvoorbeeld foto’s voor op een webshop. Of foto’s voor je catalogus.

Laat mooie foto’s voor je webshop maken door een ervaren product fotograaf. Je vind eenvoudig een ervaren product fotograaf die bij jouw opdracht past op fotografen.nl. In dit artikel leggen we ook uit waarom productfotografie zo belangrijk is en je meer gaat verkopen met goede foto’s.

Waarom is productfotografie belangrijk?

Met goede productfoto’s verkoop je meer. Het is namelijk het eerste waar iemand naar zal kijken. De productfoto geeft informatie over jouw product, maar laat ook de kwaliteit zien. Wist je dat een beeld in 13 milliseconden wordt verwerkt door ons brein? Ruim 75 procent van de consumenten geeft aan dat goede productfoto’s van grote invloed zijn op de beslissing om over te gaan tot aankoop. Één goede productfoto kan aantrekkelijker zijn dan een complete tekst. De meeste consumenten hebben geen zin om een heel verhaal aan productinformatie te lezen en willen aan de hand van foto’s met een korte uitleg of pakkende slogan weten wat ze aanschaffen. We geven hieronder vier redenen waarom professionele productfotografie zo belangrijk is voor jouw bedrijf.

1 | De eerste indruk

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is niet alleen de prijs van belang bij het verkopen van een product. De eerste indruk is hierbij van groot belang. Mensen zijn geneigd eerst plaatjes te kijken voor ze verdere informatie tot zich nemen. Spreekt de afbeelding niet aan, dan klikken veel mensen de pagina al weg. Een goede productfoto moet dus de juiste eerste indruk geven om zodanig de interesse te wekken waardoor de consument op de pagina blijft en zelfs op zoek gaat naar meer informatie.

2 | Hoge concurrentie 

De online concurrentie is enorm hoog. Het world wide web is letterlijk dat wat het omschrijft: je kunt gemakkelijk producten bestellen vanuit alle hoeken van de wereld. Wat maakt dat een consument dan jouw product kiest? Productfotografie kan ervoor zorgen dat jij je kunt onderscheiden van andere aanbieders. Het product ziet er met behulp van een professionele foto kwalitatief goed uit en wordt op een dergelijke manier gemaakt dat de foto aanspreekt bij het publiek waar het product voor is gemaakt. Ondanks dat je product misschien dezelfde prijs heeft als een andere aanbieder, of zelfs iets duurder, kan de foto ervoor zorgen dat de consument voor jouw product kiest in plaats van het product van een concurrent.

3 | Vertrouwen

Naast de beoordeling van de kwaliteit van het product, zorgen professionele productfoto’s er ook voor dat de consument meer vertrouwen heeft in een bedrijf. Een professionele website met professionele productfoto’s maakt dat een consument automatisch een bedrijf en/of product betrouwbaarder vindt.

4 | Social media

De huidige generatie besteed veel tijd op hun smartphone en op social media. Ook hierin spelen productfoto’s een belangrijke rol. Zelfs als je niet wist dat je op zoek was naar een product, kun je tijdens het zien van foto’s op Instagram of Facebook je toch geneigd voelen om het product te gaan bekijken en zelfs te kopen. Men scrolt redelijk snel door de social media pagina’s, dus een product moet zo aantrekkelijk zijn dat iemand wil stoppen met scrollen. Daarnaast is gebleken dat ieder mens visuele informatie (afbeeldingen) gemakkelijker kan opnemen en de foto dus gemakkelijker blijft hangen dan de productinformatie. Het is een feit dat steeds meer mensen aankopen doen via hun smartphone.

Opvallen door goede productfotografie

Ondanks dat de smartphones steeds groter worden, blijft het een relatief klein scherm waarop je foto moet opvallen. Vooral 360 graden productfoto’s kunnen hierin doorslaggevend zijn. Het is ook goed om hierin mee te nemen dat productfoto’s sneller gedeeld kunnen en zullen worden op social media dan tekst.

Soorten productfotografie

Je kunt op oneindig veel manieren professionele en goede productfoto’s laten maken. Het kiezen van een eigen stijl en dit consequent aanhouden in jouw productfotografie zorgt voor het opbouwen van herkenbaarheid bij jouw doelgroep.

Witte achtergrond

De meest bekende professionele productfoto’s zijn de productfoto’s met een witte achtergrond. Hierbij wordt een individueel product gefotografeerd. Je ziet deze vorm van productfoto’s veel bij grote aanbieders. Doordat de achtergrond altijd hetzelfde is, kun je gemakkelijk de verschillen per product bekijken zonder afleiding van een eventuele achtergrond.

Contextueel

Bij contextuele productfoto’s worden er foto’s gemaakt van een product ‘in actie’. Het voordeel hiervan is dat mensen gemakkelijker een indruk krijgen over hoe ze het product zelf kunnen gebruiken. Contextuele fotografie en lifestyle fotografie worden vaak met elkaar verward. Ook bij lifestyle fotografie worden er foto’s gemaakt van een product wat in gebruik is, maar bij lifestyle fotografie zijn daar altijd mensen bij betrokken. Bijvoorbeeld een bepaald soort eten wat ook daadwerkelijk gegeten wordt.

Schaal en gedetailleerd

Schaal foto’s zijn foto’s die weergeven wat de schaal van het product ongeveer is. Dit is naast de omschrijvingen van de afmetingen. Er wordt bijvoorbeeld een product naast geplaatst wat altijd van ongeveer dezelfde grootte is, waardoor mensen een inschatting kunnen maken van hoe groot het te verkopen product is. Dit is dus ook een vorm van de informatie (afmetingen) visueel maken. Bij gedetailleerde productfotografie wordt ingezoomd op de details die niet standaard te zien zijn op een productfoto.

Waarom kiezen voor een professionele fotograaf?

De kosten voor productfotografie variëren sterk. De verschillen hierin liggen in de ervaring van de fotograaf, maar ook in de manier van fotograferen. Zoals hierboven is uitgelegd, kan goede productfotografie een positieve invloed hebben op je product en bedrijf. Er zijn verschillende manieren van productfotografie, waarbij de foto’s met een witte achtergrond het meest bekend zijn. Je kunt natuurlijk zelf aan de slag met een camera, maar een professionele fotograaf zal je product zo kunnen fotograferen dat het product zichzelf verkoopt (onder andere door aan te sluiten bij de doelgroep, de juiste details te fotograferen en de juiste hoeken en belichting te kiezen). Daarnaast kan een professionele productfotograaf je helpen met het bewerken van de foto’s op een professionele manier.

Professionele nabewerking

Portretfoto’s worden vaak gemakkelijk bewerkt met filters en bepaalde lichtinstellingen waardoor de foto’s mooier en helderder zijn. Dit kan natuurlijk ook met productfotografie, alleen het moeilijkste hierin is het bewerken op de juiste manier. Je wilt je product net dat extra beetje glans geven, maar wilt niet dat het product niet meer realistisch is. Dit kan er namelijk voor zorgen dat mensen het product retourneren en niet meer bij je product terugkomen (en met een beetje pech zelfs anderen hierover inlichten). Daarom komt het bewerken van productfoto’s zo secuur.

Conclusie 

Professionele productfotografie zorgt er dus voor dat de consument kwaliteit ziet,  vertrouwen opbouwt in het product of je bedrijf en zorgt ervoor dat de consument meer aandacht heeft voor je product waardoor de kans hoger is dat je het product verkoopt. Vergeet ook niet om naast de perfecte productfoto’s ook de perfecte productbeschrijving te bedenken. De combinatie van deze twee hebben een grote invloed op de aankoop van producten.