Online is in iedere branche de concurrentie enorm, zeker ook onder fotografen. Met 22.500 zoekopdrachten per maand gerelateerd aan fotografen, shoots en opdrachten is het een drukke markt. Je zult niet zomaar als fotograaf bovenaan in Google naar voren komen en de juiste doelgroep bereiken.
Wat vanuit online marketing voor jou als fotograaf het beste werkt is om heel duidelijk je doelgroep te kaderen. Waarom? Ik leg het uit aan de hand van een voorbeeld:
Stel, een bedrijf zoekt naar een goede professionele fotograaf om hun product (plastic transparante verpakkingen) zo goed mogelijk te fotograferen. Hiervoor heb je bepaalde expertise, materiaal en ervaring nodig. De juiste belichting, schaduweffect en een mooie duidelijke achtergrond achter de verpakking zodat het contrast van het product en de achtergrond mooi en tot in detail uitkomen. Dan is het voor jouw bezoeker (inkoper, marketeer of eigenaar van dit bedrijf) behoorlijk afleidend dat op jouw homepage een grote banner staat van een getrouwd stel en daaronder mooie portretten van kinderen en familieshoots. De behoefte van jouw bezoeker kun je pas echt goed vervullen als je heel specifiek jezelf profiteert in één duidelijke fotografie vorm en stijl. Hiermee verhoog je de conversie, heb je minder bezoekers en marketingbudget nodig en sluiten de opdrachten steeds beter aan bij jouw expertise.