1. Creativiteit: Je moet altijd op zoek naar innovatieve manieren om onderscheidende, mooie foto’s te maken die opvallen.
2. Marketing: Je moet jouw bedrijf slim en efficiënt promoten en je diensten bij jouw doelgroep aanbieden. Verschillende methoden uitproberen en uitbouwen om nieuwe potentiële klanten te bereiken.
3. Technische kennis: Je moet jezelf continue ontwikkelen en meegaan met moderne technische ontwikkelingen. De nieuwste camera’s, systemen, software en technologieën je hebt hier allemaal kennis van nodig als fotograaf om de beste foto’s te maken.
4. Financiële situatie: Je moet opzoek naar manieren vinden om de continuïteit van jouw inkomsten niet 100% afhankelijk te maken van jouw inzet. Ben je ziek of op vakantie en kan je niet direct uren maken op een project? Wat zijn dan nog jouw inkomsten?
5. Netwerk: Je moet een sterk netwerk van opdrachtgevers opbouwen en goede relaties onderhouden met klanten, collega fotografen en andere om jouw marktaandeel te kaderen en behouden.