Interview met fotograaf Laura Knipsael

Interview met Laura Knipsael over het vinden van haar eigen stijl als Fashion- en Branding fotograaf

Interview met fashion- en branding fotograaf Laura Knipsael. Laura heeft haar eigen fotostudio in Roermond en is sinds 2018 aan het ondernemen.

Vrijdag 11 oktober 2024 had ik (Martin) samen met Laura een leuk interview over hoe zij haar eigen stijl heeft ontwikkeld als fashion- en branding fotograaf. Ik wil graag met Laura inzoomen op haar vakgebied en visie op de fashion industrie. Daarnaast ben ik benieuwd naar haar persoonlijke stappen als fotograaf. Hoe haar creatieve proces eruitziet, waar ze haar inspiratie vandaan haalt, en hoe ze haar netwerk en portfolio heeft opgebouwd. Ook bespreken we haar aanpak en kijk op persoonlijke branding. Genoeg vragen!

Martin: Laura, bedankt en leuk dat je vandaag meer wilt delen over jouw werk als fotograaf. Ik las dat je je richt op diverse doelgroepen: modemerken en -winkels, tijdschriften, contentbureaus en reclamebureaus. Klopt dat? Zijn dit inderdaad de belangrijkste groepen waarmee je samenwerkt?

Laura: Ja, klopt, maar daarnaast werk ik ook veel met lifestyle klanten en dan voornamelijk in de beautywereld en ik doe branding fotografie voor bedrijven. Dat vind ik ook erg leuk om te doen. Bedrijven helpen bij hun merk op een opvallende manier neerzetten. Ik denk dan graag mee over het concept en hoe we dat visueel kunnen vertalen.

Martin: Oke, dus stel ik wil als webdeveloper jou inhuren voor branding fotografie? Is dat een opdracht die je zou aannemen?

Laura: Ja, zeker! Ik werk momenteel bijvoorbeeld aan een opdracht voor een dirigent, daarmee ga ik samen nieuwe branding foto’s maken. Maar laatst ook voor iemand in de advocatuur, heb ik een rebranding gedaan. Het zijn wel vaak opdrachtgevers die durven om zich opvallend te profileren. Soms krijg ik ook aanvragen voor meer klassieke medewerkers portretten, ook dan geef ik er altijd mijn eigen creatieve draai aan, net iets anders dan de standaard.

"Werk met klanten en projecten die passen bij jouw stijl en waarden. Zo integreer ik duurzaamheid in mijn fotoproducties en studio"

Belangrijke les van Laura Knipsael

Hoe ben je als fotograaf begonnen?

Martin: Kun je eens vertellen over hoe je ooit bent begonnen als fotograaf, is dit vanuit hobby ontstaan?

Laura: Klopt, vanuit hobby is dit begonnen. Vroeger deed ik met mijn vader tijdens de vakantie wedstrijdjes wie de mooiste foto’s kon maken. Zo ging ik van vakantie foto’s en natuurfotografie naar autofotografie, wat ik nog steeds heel leuk vind. Later ging ik vriendinnen fotograferen en concepten bedenken, dan zochten we goedkope locaties voor een shoot en ging ik zelf een fotoshoot organiseren.

Op de middelbare school kreeg ik in het derde jaar het advies van mijn mentor om van havo terug te gaan naar vmbo, en dat was de beste beslissing ever want toen kwam het SintLucas op mijn pad. Daar ontdekte ik echt mijn passie voor fotografie.

SintLucas: Creatieve school van grafisch ontwerp naar fotografie

Laura: Toen kwam er een school waar je super creatieve dingen kon doen en toen kwam ik in Boxtel en liep daar binnen en was direct verliefd hier wil ik naar school. In het eerste jaar heb ik verschillende richtingen uitgeprobeerd, en in het tweede jaar koos ik voor grafisch ontwerp. Maar pas in het derde jaar realiseerde ik me dat fotografie mijn echte passie was. Tijdens mijn stage in Bangkok, waar ik een half jaar bij een modefotograaf werkte, wist ik zeker dat dit mijn toekomst zou worden.

Na mijn afstuderen in 2018 aan de Luca School of Arts in Brussel, ben ik direct als fotograaf begonnen. Dat heb ik een half jaar fulltime gedaan maar had toen echt een baan erbij nodig, dus ging ik parttime werken bij Camera Express. Toen stond ik wel met fotografie gerelateerd kennis te vergaren en daarnaast bezig met mijn portfolio opbouwen. In 2022 had ik het lef om mijn bijbaan op te zeggen en me volledig te richten op mijn eigen bedrijf. Dat was een uitdaging, maar ook de beste beslissing die ik heb genomen. Nu kan ik volledig leven van mijn passie, en dat voelt fantastisch.

Martin: Ik denk inderdaad een herkenbare struggle voor veel fotografen. Je denkt: ik neem er iets naast, maar op een gegeven moment houdt dat je juist tegen in de groei van je bedrijf. Echt knap dat je die stap hebt durven zetten.

Een creatief concept vastleggen op een esthetische manier

Martin: Als je jezelf in één woord moet omschrijven, zou je jezelf dan modefotograaf noemen?

Laura: Nou, ik ben momenteel wel een beetje aan het verschuiven in mijn positionering, waar ik mezelf steeds ook meer positioneer op branding fotografie zou ik mezelf fashion- en branding fotograaf noemen. Ik ben namelijk steeds meer bezig met conceptuele fotografie. Meedenken met reclamebureaus en campagnes schieten, dat vind ik ook echt leuk. Opdrachtgevers kiezen vaak voor mijn fotografie stijl, kleurrijk, dynamisch en hoog in energie. Daarmee geef ik ook overal altijd wel een fashion sausje mee aan het concept of de foto’s.

Maar het proces van een verhaal bedenken, vertellen en overbrengen en dat visueel goed vastleggen, daar ligt mijn passie.

Professionele fotoshoot voor zakelijke medewerkers portretten

Laura: Laatst moest ik een zakelijke fotoshoot doen voor het maken van medewerkers portretten, en dan heb je vaak mensen voor de camera die dat niet gewend zijn. Een groot deel van de tijd ben ik dan bezig met het begeleiden en poseren: hoe ze moeten staan, welke houding ze moeten aannemen, en geef ik creatieve art direction om ervoor te zorgen dat ze er op hun best uitzien. Ik denk dat dit een van mijn sterke punten is: zelfs bij niet-modellen een stijlvol, modieus beeld maken.

Martin: Heb je bewust jouw branding en positionering gekozen om aan te sluiten bij je doelgroep? Of is dit door de jaren ontstaan? Je bent zelf natuurlijk sterk in dit stukje voor andere, is dit dan ook iets dat je voor jezelf helemaal uitgewerkt hebt?

Laura: Klopt, ik heb mijn netwerk en portfolio afgestemd op mijn doelgroep, dit is vaak op gevoel gebaseerd. Ik denk hier momenteel wel over na en ben hier ook wat in aan het verschuiven. “Ik help ondernemers en bedrijven om sterke, conceptuele content te creëren, alsof het zo in een magazine zou kunnen staan”.

Meestal bedenk ik 2 of 3 concepten

Martin: Kun je me eens meenemen in hoe je een concept bedenkt en hoe je een shoot voorbereid?

Laura: Dat ligt erg aan de omvang van de opdracht, maar ik begin meestal met een discovery sessie. We bespreken dan wat voor bedrijf het is en waar het voor staat. Ik heb dan goede input nodig wat willen jullie echt. Vaak weten klanten dat niet heel concreet, dus ga ik zelf inspiratie verzamelen en stel ik een voorstel samen. Vanuit 2 of 3 concepten kiezen we dan een richting, en daar bouw ik verder op. Pas daarna kijken we waar de beelden gebruikt gaan worden: op de website, social media, of in print. De eerste stap is altijd het overkoepelende concept, en daarna werk ik dat uit naar de verschillende media.

Verschillende inspiratiebronnen voor het bedenken van een concept

Martin: Waar haal je inspiratie voor het bedenken van een concept vandaan?

Laura: Veel uit het dagelijks leven. Je hebt natuurlijk ook online erg veel bronnen, maar ik haal bijvoorbeeld veel inspiratie van wat ik op straat zie. Zelfs op vakantie of als ik niet aan het werk ben. Dan zie ik een voorbijganger die ik interessant vind en krijg ik meteen ideeën wat ik qua fotografie zou kunnen doen. Soms stap ik daadwerkelijk op iemand af om te vragen, heb je interesse om een keer te shooten? Ik raak ook geïnspireerd door architectuur, zoals brutalistische en constructivistische stijlen. Dat vind ik echt geweldig.

Martin: Als we kijken naar je persoonlijke doelen en je visie op de toekomst, zowel als fotograaf als binnen de mode-industrie, hoe zie je dat? Wat is jouw doel?

Laura: Ik wil meer bekendheid opbouwen en vaker gepubliceerd worden in modetijdschriften. Maar ik vind het in mijn werk erg belangrijk om met duurzaamheid bezig te zijn en werken met merken en andere bedrijven die hier ook mee bezig zijn. Daarnaast wil ik mijn netwerk uitbreiden, vooral in Londen, en meer klanten uit die regio aantrekken. Ik ben dan ook bezig met een 2.0 versie van mijn bedrijf, waarbij ik opnieuw kijk naar wat ik wil en waar ik naartoe wil.

Martin: Londen, omdat daar meer fashionmerken en jouw type opdrachtgevers zitten?

Laura: In Londen zitten vooral merken en bedrijven die wat progressiever en gedurfder zijn, die passen goed bij mijn fotografie stijl. Ik werk momenteel vooral in Nederland en België, maar Londen zou voor mij echt de volgende stap zijn.

Eigen fotostudio in Roermond

Martin: Je hebt ook je eigen fotostudio in Roermond. Dat is ook een mooie stap als ondernemer.

Laura: Ja, om als fotograaf een eigen plek te hebben is zo fijn. Ik verhuur het ook, en wil dat deze plek ook een creatieve plek kan zijn voor ander content makers. Een eigen plek als fotograaf waar je kunt experimenteren en maken is uiteindelijk erg belangrijk.

Martin: Wanneer besloot je om een eigen studio te openen? Liep je als fotograaf er tegenaan dat je geen eigen plek had?

Ik heb nu een jaar deze eigen plek

Laura: Ik deelde eerst een ruimte met twee andere ondernemers in Maastricht, maar ik merkte dat ik vaak degene was die alles moest opruimen, omdat mijn apparatuur veel ruimte innam.

Ik merkte ook dat opdrachtgevers het niet altijd prettig vonden dat er ook andere mensen in de ruimte werkten, waardoor ze geen 1-op-1 met mij hadden. Toen ik in 2022 naar een dorpje vlak bij Roermond verhuisde, werd Maastricht ook wel ver qua afstand. Dus toen ik deze studio in Roermond tegenkwam, wist ik meteen dat ik deze kans niet kon laten schieten. Het voelde als de perfecte stap. Ik ben toen all the way gegaan, en krijg ook van iedereen terug dat dit echt een eigen wereld is die ik heb gecreëerd vanuit mijn eigen verhaal en branding.

Ben je een fotograaf of ondernemer?

Martin: Zie je jezelf meer als ondernemer of als fotograaf?

Laura: Nee, ik zie mezelf toch echt meer als fotograaf dan als ondernemer. Ondernemers zijn mensen die overal kansen in zien en in staat zijn om van alles een onderneming te maken. In die zin blijf ik een creatief, een fotograaf met een eigen bedrijf.

Martin: Interessant dat je er zo naar kijkt, dit hoor ik ook wel vaker. Maar toch kiezen veel fotografen ervoor om te werken als zelfstandig ondernemer. Het is een uitdaging waar veel aspecten bij komen kijken naast het fotograferen.

Laura: Klopt, ondernemen moet wel bij je passen. Het heeft me ook wel aangetrokken toen ik op school zat. Toen had ik wel in mijn hoofd dat ik zelfstandig als fotograaf zou gaan werken. Inmiddels heb ik veel geleerd en weet ik hoe ik moet ondernemen, maar fotograaf zijn blijft mijn echte passie.

Martin: Ik las dat je in al je samenwerkingen zoekt en staat voor duurzaamheid en zorg dragen voor het verbeteren van de wereld. Iets wat in jouw werk voorop staat. Kun je daar meer over vertellen?

Laura: Ja, dat is voor mij heel belangrijk. In de fotografie is dat soms lastig, want je maakt een foto en die moet je bewerken. Maar ik probeer hier voor mezelf echt duidelijk richtlijnen en kaders in aan te houden. Ook in de productie krijg ik vaak de vrije hand. Ik zoek dan naar een team uit de buurt, kies voor lokaal en biologisch eten op de set, en probeer zo duurzaam mogelijk te werken. In mijn studio is bijvoorbeeld bijna alles tweedehands, behalve de houten balken en het stucwerk. Ik heb veel spullen hier op het terrein gevonden.

Ik probeer duurzaamheid echt toe te passen in mijn werk, omdat dit bij mij als persoon hoort. Zo kijk ik naar de wereld, en ik vind het belangrijk om dit te implementeren in de projecten en samenwerkingen die ik aanga.

Martin: Zeker in de fashion waar jij inzit zullen er opdrachten voorbij komen die niet voldoen aan jouw waarden en idealen. Hoe ga je daarmee om?

Laura: Nee, bijvoorbeeld als een merk als Primark mij vraagt voor een opdracht, dan ga ik dat echt niet doen. Daar wil ik niks mee te maken hebben. Maar ik kaats niet zomaar elke opdracht meteen af. Ik probeer vaak het gesprek aan te gaan en te kijken of we de productie op een verantwoorde manier kunnen oppakken. Er is vaak al veel mogelijk in dat eerste gesprek.

Martin: Dus duurzaamheid komt al in het eerste of tweede gesprek met een klant naar voren?

Laura: Ja, absoluut. Bedrijven komen natuurlijk voor mooie fotografie, maar ik wil ze ook laten zien hoe we het productieproces zo duurzaam mogelijk kunnen maken. Dat is voor mij belangrijk, dus breng ik dat snel ter sprake.

Martin: Welke verantwoordelijkheid kun je als modefotograaf nemen om bij te dragen aan een positief en realistisch beeld van de wereld, ook als het gaat om hoe mensen in beeld worden gebracht?

Laura: Ja, ik maak mijn beelden natuurlijk altijd mooier, maar ik houd de huid en het lichaam van de persoon zo natuurlijk mogelijk. Ik vind het heel erg voor de jongere generaties die opgroeien met een totaal vertekend beeld van mensen, door al die duizenden filters. Mijn filosofie is: je bent mooi zoals je bent. In mijn modefotografie probeer ik dat ook te laten zien. Ik ga de huid niet helemaal glad polijsten in Photoshop. Natuurlijk, ik werk wat kleine onzuiverheden weg, maar ik wil de natuurlijk features terug laten komen, dat is mijn stijl dat en ik wil geen vertekend beeld maken.

Martin: Je hebt dus duidelijke richtlijnen voor jezelf. Krijg je niet vaak opdrachtgevers die toch vragen om dat ‘gladde’ uiterlijk? Hoe ga je daarmee om?

Laura: Ja, soms krijg ik wel de vraag om alles nog gladder en strakker te photoshoppen. Dan leg ik altijd uit waarom ik dat zelf niet zou doen, en ik onderbouw dat ook per foto. Maar als de klant echt overtuigd is dat het nodig is, dan zal ik daarin meegaan, omdat het uiteindelijk een opdracht is. Gelukkig komt dat niet vaak voor.

Martin: Mooi, ik merk dat je wel snel weet welke opdracht echt bij je past. Dus dat zou niet helemaal afhankelijk zijn van geluk.

Laura: Ja, dat klopt ook wel. Ik zoek inderdaad bewust naar de juiste opdrachten.

Martin: Het is een actueel thema, zeker in jouw niche. Als fotograaf is het fijn als je de luxe hebt om je opdrachten te kiezen, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen in die positie zit. Voor veel fotografen is het lastig om zulke keuzes te maken wanneer ze nog van opdracht naar opdracht leven.

Laura: Fotografie draait ook om stijl, zie andere fotografen niet als concurrent, maar als collega’s. Als een klant niet goed bij mijn stijl past, verwijs ik ze gerust door naar een andere fotograaf. En vaak krijg je dan ook weer opdrachten terug die beter bij jou passen. Dat is mijn tip voor andere fotografen: support elkaar en help klanten aan de fotograaf die het beste bij hen past. Zo vind je uiteindelijk jouw ideale opdrachten.

Nieuwe opdrachten vinden

Laura: Ik heb ook nog steeds soms dat ik denk shit ik wil graag een nieuwe opdracht binnen halen. Dat blijft ook wel de uitdaging van ondernemen denk ik.

Martin: Zijn er nog trends die jij ziet in jouw werk of in jouw vak als fotograaf? Hoe denk je dat jouw van en niche zich gaat ontwikkelen in de komende jaren?

Laura: Ik zij net nog toevallig tegen mijn stagiair: “Onderzoek eens wat Threads van Instagram is.” Ik heb het gedownload, maar ik begrijp nog niet helemaal wat het kan doen, dus dan onderzoeken we of het iets is dat we kunnen inzetten. Ik gebruik ook ChatGPT, en ik heb het getraind om in mijn schrijfstijl te werken. Het bespaart me tijd bij het bedenken van ideeën en het maken van content, en het fungeert vaak als sparringpartner. Ideaal! Ik geef ChatGPT een paar voorbeelden, en daarmee kan ik weer verder. Maar dit gebruik ik puur voor tekstuele dingen, zoals Instagram-posts of het beantwoorden van e-mails. Het is niet zo dat ChatGPT mijn ideeën of concepten verzint, het ondersteunt alleen mijn proces. Visuele AI gebruik ik nog niet, maar ik vind het wel interessant en wil me daar in de toekomst misschien meer in verdiepen. Voor nu is het vooral een hulpmiddel om processen te versnellen.

Ontwikkelingen in jouw vakgebied

Martin: Je ziet AI als ontwikkeling ook meer als een verrijking van je toolset dan dat je dit als een bedreiging voor jouw vak als fotograaf ziet?

Laura: Ik denk, misschien naïef maar mensen blijven behoefte hebben aan menselijk contact. Dus een bedrijf die denkt dat dat die weet wat ze graag willen en daarbij een ai tool inzetten, dan zullen ze achteraf denken “dit is het toch niet”. Het conceptuele en creatieve deel in mijn werk blijft toch mensenwerk denk ik.

Martin: Wat is de grootste uitdaging in je werk waar je nu voor staat?

Laura: Ik ben dus nu echt bezig met een mentor om te kijken naar mijn eigen positionering en waar ik naartoe wil met mijn bedrijf.

Martin: Is deze mentor zelf ook fotograaf?

Laura: Nee, niet eens. Het is echt een hele goede ondernemer en heeft zelf ook meerdere bedrijven gehad. Ik had daar een hele goede klik mee. En die is me ook via via is ze me aanbevolen, en dat voelde direct goed dus dat wilde ik graag direct doen.

Martin: Mooi dat je daar dan ook iemand voor gevonden hebt die je hierbij kan adviseren en ondersteunen.

Martin: Je werkt als fotograaf denk ik vaak alleen of werk je ook samen met andere fotografen? Loop je daar niet tegenaan? Is dat soms niet heel alleen?

Laura: Nou ik ben heel blij dat ik met stagiaires werk en daar kan ik ook erg fijn mee sparren. En dan merk ik ook zoals afgelopen zomer als ik geen stagiair heb dan zit ik weer helemaal in mijn eigen hoofd. En dan ga ik mijn vriend bellen, en die denkt daar heb ik toch ook geen verstand van. Nee, ik heb ook zeker mensen in mijn netwerk waarmee ik gezellig een koffietje mee kan drinken. Maar het is natuurlijk een eigen bedrijf en sommige van mijn vrienden snappen dat ook echt niet. Maar ik merk het nu ook met de bekendheid van de studio, en dat mensen deze plek vinden want dit is echt een inspirerend terrein want dit is het oude Philips terrein. Het blijft natuurlijk de uitdaging is nieuwe klanten vinden om de studio te verhuren.

Martin: Ja en als fotograaf werk je vaak aan eenmalige opdrachten en ga je van opdracht naar opdracht. De periode tussen dat een opdrachtgever met een vervolgopdracht komt kan misschien wel enkele jaren zijn.

Laura: Ik heb wel enkele opdrachtgever die nu al voor de 3de keer bij me terugkomen. Maar je kunt niet echt rekenen op vaste projecten en uren. Dus dan blijf je toch regelmatig zoeken naar nieuwe opdrachten.

Martin: Doe je dat dan via online betaald adverteren met Google Ads bijvoorbeeld?

Laura: Nee, echt puur organische vindbaarheid / SEO en het onderhouden van social media kanalen. Zo komt vandaag als het goed is ook mijn Canon takeover online. Het begin van een mini serie. Daar vertel ik ook iets meer over mijn werk en mijn werkwijze, dus dat is ook een leuk nieuwtje.