In dit blog artikel kijken we naar de voordelen van een sterk logo en huisstijl ontwerp en hoe je jezelf als fotograaf hiermee kunt onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Met een herkenbare eigen uitstraling versterk je jouw geloofwaardigheid en marketing uitingen als fotograaf. Dit heeft positief effect op het binnenhalen van nieuwe opdrachten en het opbouwen van je naamsbekendheid.
Wat heb je allemaal nodig voor een complete en professionele huisstijl? Een huisstijl is de unieke uitstraling van jouw bedrijf, waardoor mensen jouw gaan herkennen. Veel fotografen hebben wel een logo en een eigen website maar niet een complete huisstijl. Je huisstijl bestaat uit verschillende onderdelen die in al jouw marketing uitingen overeen komen en elkaar versterken. Denk aan je logo, het lettertype, de kleuren, iconen maar ook het gebruik van foto’s zijn in een goede huisstijl te herkennen. Een goed op elkaar afgestemde uitstraling zorgt voor een betrouwbare en professionele eerste indruk bij jouw klanten.
Jouw huisstijl als fotograaf is dus niet het ontwerpen van een logo alleen, er komt meer bij kijken. Het begint al bij de keuze van je bedrijfsnaam en het bedenken en definiëren van je eigen identiteit. Hierbij kun je denken aan je doelgroep, je doelen en je visie. Als deze onderdelen duidelijk zijn, kan de stap gemaakt worden naar het ontwerpen van jouw huisstijl.
Vooral de doelgroep is iets dat een sturende factor is. Als je als fotograaf een informele en urban stijl wilt ontwikkelen die jongeren, festivals en feesten wilt aanspreken, zal deze heel anders zijn dan een stijl als trouwfotograaf. Je moet altijd in je achterhoofd houden wie je wilt bereiken en wat je wilt vertellen met je marketing.
Een belangrijk onderdeel van een consequente huisstijl is dat de lettertypes die je gebruikt hetzelfde zijn in alle uitingen. Stuur je een nieuwsbrief? Kies dan voor hetzelfde lettertype dat je op je website en op jouw drukwerk gebruikt. Dit zorgt voor eenheid en herkenbaarheid bij je doelgroep. Veel grote bedrijven hebben in hun logo hetzelfde lettertype als dat ze voor andere communicatie gebruiken. Dat zal misschien niet snel opvallen, maar onbewust speelt het mee in wat je voelt en herkent van een merk.
De keuze voor de kleuren is wat lastiger, omdat niet alles uit een enkele kleur kan bestaan. De meesten kiezen daarom voor een bepaald kleurenpalet. Zo is er altijd wat om uit te kiezen. Je kan dit linken aan jouw manier van fotograferen. Als je veelal kiest voor lichte foto’s, dan is het aan te raden om het spectrum van je huisstijl ook licht te houden. Dit geldt hetzelfde voor natuurlijk vs. bewerkt, warm vs. koel, enzovoorts. Zorg voor een matchend geheel dat jouw doelgroep aanspreekt.
De branding van jouw bedrijf als fotograaf is misschien voor een groot deel gericht op online. Maar ook flyers, visitekaartjes, je facturen en briefpapier horen bij jouw huisstijl. Offline promotie en drukwerk wordt steeds minder ingezet, blijft het nog altijd relevant. Op congressen of cursussen is het uitwisselen van visitekaartjes nog steeds een goede manier van marketing.
Websites van ondernemingen hebben meestal ook een gedeelte ingeruimd voor een blog, of een sectie met artikelen. Ook hiermee kun je werken aan je merkidentiteit en hoewel een blog geen onderdeel is van je huisstijl, kan je wel een vaste toon en mening uiten. Met een blog laat je een persoonlijke kant van jezelf zien aan potentiële nieuwe klanten. Zie het bijvoorbeeld als een aanvulling op je portfolio.
Daarnaast kun je laten weten waarom je bepaalde opdrachten liever niet doet en welke wel, wat je in de voorbereiding verwacht van opdrachtgevers, maar ook een verklaring geven over hoe een tarief tot stand komt. Met je website wil je een inkijkje geven over waar jij voor staat met je bedrijf, en dat doe je uiteindelijk op verschillende manieren. De kleuren, het logo, de toon en de foto’s zijn hier slechts enkele voorbeelden van. Het ontwikkelen van deze dingen zal nooit stil staan!
Het ontwikkelen van een eigen stijl in de vorm van een huisstijl is voor veel fotografen een lastig proces, omdat jouw positionering en uitstraling niet in 1x staat. Het kost tijd en is niet zomaar gedaan met het ontwerpen van een logo. De gehele huisstijl is – als het goed is – zichtbaar op meerdere plekken en dient voor herkenbaarheid te zorgen. Voor een echt goede en professionele uitstraling kun je het ontwerpproces uitbesteden aan een ervaren grafisch ontwerper.
Duidelijke en herkenbare branding van je merk of naam – inclusief logo – is voor een fotograaf belangrijk straalt vertrouwen uit. Zorg met een goede huisstijl dat je als fotograaf een sprekende en professionele eerste indruk maakt.